Skimmer som bedrar..

Det finns grupper i samhället som utger sig för att hjälpa andra grupper i samhället. Det är väl bra? Grupper som finns till enkom för att hjälpa andra grupper borde inte vara styrda av pengar. Den enda roll pengar bör ha i en sådan grupp borde vara att så mycket som möjligt bör samlas ihop för att hjälpa dessa andra grupper.

 

Finns det plats för konkurrens här? Ju fler desto bättre borde det låta när det handlar om hjälporganisationer.. det vore en bra idé men verkligheten är inte alltid så bra som den skulle kunna vara. De där lapparna med figurer på har mer makt över människan än vad medmänskligheten har. Pengar är en uppfinning vi själva har skapat för att vissa ska kunna tillhöra en bättre klass än andra, vissa ska kunna äga mer än andra, vissa ska ha mer makt över andra som har det sämre ställt. Pengar är inte ett naturligt fenomen. Pengar behövs inte för att ett samhälle ska kunna utvecklas och överleva.

 

Innan pengarna hade vi byteshandel. Herr A hade något som han hade för mycket av emedan Herr B hade något Herr A behövde men inte kunde eller ville skaffa själv. Om Herr A och Herr B ansåg att de kunde byta med varandra och på så sätt dela med sig av sitt överflöd för att kunna få det där man ville ha så uppstod byteshandel. Det är naturligt. Det behövs för att samhället ska utvecklas. Sen kom Herr C in i bilden och uppfattade principen bakom byteshandeln och såg att här kan jag göra affärer. Sålunda uppfanns girigheten. Herr A och Herr B hade tillgångar som de gärna delade med sig av sålänge de fick något de behövde i utbyte. Quid pro quo. Herr C var dock en finurlig jävel som tänkte att man kunde starta massproduktion av någon vara så ville alla ha den varan av honom och det enda han behövde göra var att fortsätta massproducera sin enda vara. Allt annat han behövde fick han ju i utbyte.

 

Herr A och Herr B blev snart satta i den första konkursen. Herr C bytte sina varor mot enkla alldagliga ting som alla hade och kunde byta med så varför skulle man byta med de båda andra herrarna som bara ville ha specifika varor i utbyte? Herr C hade med sin girighet skapat marknaden.

 

Denna marknad överlevde både Herr A, B och C och är nu det enda gångbara. Allt styrs av pengar. Det sista Herr C gjorde var nämligen att hitta på små papperslappar med olika figurer på som kunde ersätta vissa varor och detta är världshistoriens mest lukrativa affärsidé.

 

De här grupperna jag inledde mitt svammel med då.. Jo, de sysslar med medmänsklighet, åtminstone officiellt. Det ser bra ut och det ser väldigt bra ut när man hjälper särskilt utsatta grupper i samhället. Men Herr C's lappar finns där i bakgrunden ändå och styr och förvränger verkligheten för dessa hjälpsamma grupper.

 

En hjälpande grupp som går ut med budskapet att deras enda syfte är att hjälpa utsatta av en specifik art borde uppskatta att fler grupper gör detsamma. Det innebär ju i realiteten att de når sitt mål fortare. Så är dock inte fallet i verkligheten för om någon annan aktör kommer in och hjälper samma grupp så minskar ju mängden värdepapper för den första gruppen. Girigheten i Herr C's lappar lever och frodas. Den första gruppen gör plötsligt allt den kan för att tränga ut den andra gruppen med samma mål och syfte. Den hotar till och med med åtal och stämningar och skickar Herr advokat på den andra gruppen om den inte slutar upp med sitt infernaliska hjälpande.

 

Det här kunde vara vilken grupp som helst och det händer varje dag i vårt avlånga lilla land. Vad är min poäng, undrar den vetgirige.. Jo, det patetiska inslaget i denna lilla essä är att de båda grupperna ägnar sig åt att hjälpa de medellösa i samhället, evighetsgäldenärerna som inte kan hantera sina skulder, de som inte har några medel, de som fallit offer för de där jävla lapparna.

 

Den ena gruppen heter insolvens.se
Den andra gruppen heter insolvensstockholm.se
Båda arbetar i samma syfte, att hjälpa och stötta evighetsgäldenären.
Den första gruppen vill inte ha någon hjälp. Den vill ha alla lapparna själv.

 

DET, mina vänner, är patetiskt!
Jag kommer utan tvekan att få skit för det här inlägget men det bryr jag mig inte om. Stödgrupper som försöker manipulera ut andra stödgrupper med samma målgrupp.. jag finner inga ord för det. Jo några.. Löjligt, patetiskt, barnsligt, infantilt, löjeväckande, tragiskt, sorgligt, upprörande, vedervärdigt osv..

 

Vad är det då som har upprört den första gruppen som infernaliskt att den går så långt som att hota med rättsprocess? Jo, namnen på grupperna låter för lika. That's it. Det är vad det handlar om. Två grupper som jobbar mot insolvens har liknande namn, är det jättekonstigt? Jag tycker inte det. Skulle läkemedlet Nipaxon försöka utmanövrera konkurrenten Noskapin bara för att namnen är samma fast baklänges? Nej, det händer inte. Varför? Jo, båda tjänar lika mycket på sina produkter och det finns marknad för alla. Vi har dessutom en konkurrenslag i Sverige som säger att konkurrens bör finnas för att gynna tillväxten. Monopol är näst intill förbjudet i gamla Svedala idag och det är bra. Vad spelar det för roll om namnen innehåller samma ord när de jobbar med samma fråga? Jo, den ena har varumärkesskyddat sitt namn, ett ord som finns i vilken ordlista som helst, och det har inte den andra. Tänk på det nästa gång du använder ordet insolvens. Jag undrar hur mycket jag måste betala för att få använda ordet i min blogg? Jag har inte sökt tillstånd.. Jag kan inte låta bli att undra om det finns fler ord i mitt fäderneslands vokabulär som jag inte får använda..

 

Slutsatsen då, vilken är den?
Jo, marknaden styr även bristen på marknad och pengarna styr allt, även bristen på pengar. Och över alltihop sitter girigheten och skrattar gott med sin feta isterbuk och matar Herr C med lappar från helvetet. Utan girigheten hade de insolventa inte varit insolventa och ordet hade kunnat vara fritt för alla och envar att använda.

 

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det sista hopp jag har blir det sista hopp jag tar..

Kommentarer
Postat av: Inspirerar

Skit vet jag inte men om du nu envisas med att marknadsföra deras namn bör dom betala dej eller? Brukligt är att det är på klicken ;) Min egen absoluta uppfattning i denna konstiga reaktion från Insolvens.

2010-02-27 @ 22:47:05
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: Autodidact

Nej, absolut inte. Jag är inte insolvent och jag är inte medlem i någondera av de tvenne föreningarna. Jag reagerar på konstiga dumheter och det här är en av dem jag har fått nys om. Jag har varit med om en nästintill identisk situation förut då vi som faktiskt ägde namnet och föreningen fick vika undan för den nya aktören på grund av att de hade större finansiell uppbackning. Jag ogillar verkligen när monetära syften får gå före allmänmänskliga diton. Jag kan inte ens historien bakom den här affären men det är löjligt att pengar och girighet ska styra så grundläggande saker som medmänsklighet. Två aktörer rör sig mot samma mål utan att tävla så vari ligger konflikten? Om människor kunde sluta bråka om skitsaker och ägna sig åt de viktiga frågorna istället så vore världen en bättre plats för alla. Jag utnyttjar bara min yttrande och åsiktsfrihet och det vill jag inte ha betalt för. Det är en grundlagstadgad rättighet.

2010-02-27 @ 23:59:27
URL: http://autodidact.blogg.se/
Postat av: Inspirerar

Precis och inte sjutton gynnar dessa fighter syftet...:) Vi har jobb att göra ;)

2010-03-02 @ 12:52:25
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: Johnny Rocker

Du har ett hedersamt pris att hämta på min blogg ;-)

2010-03-15 @ 10:55:46
URL: http://johnnyrockersblogg.blogspot.com/
Postat av: Autodidact

Det var synnerligen trivsamt att lysa upp den Strindbergska vardagen med. Tack Johnny.

2010-03-15 @ 18:31:16
URL: http://autodidact.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0