Angående arbetslöshet och annat nonsens..

Som de flesta av alla er därute vet så är arbetslösheten i Sverige en bluff. Det existerar ingen arbetslöshet. Arbete finns åt alla men problemet ligger i att ingen vill betala för arbetskraften. Ingen vill heller jobba för en allt för liten slant så då kallas det arbetslöshet.

 

Ta vilket företag som helst med en personalstyrka på 50+ personer så är det ett vinstdrivande företag. Ta vilket större bolag som helst och titta på årsvinsten jämfört med hur många anställda de har och hur många de gjort sig av md så ser du en miljardvinst i bakgrunden. Ändå har de inga pengar och inte råd att anställa. Min bror jobbade på ett av Sveriges största bolag tills den dag hans avdelning skulle lägga ned och han tillsammans med ett tiotal andra fick sparken. Anledningen var att den avdelningen inte drog in tillräckligt mycket pengar. De hade bara gått med 4 miljarder i vinst så nu var de tvungna att lägga ner den olönsamma avdelningen. Jag själv jobbade åt ett av Sveriges största bolag som dessutom är statligt ägt. De var tvungna att avskeda 70 personer bara i den här regionen på grund av för dåliga vinstmarginaler, de hade bara gått med 5 miljarder i vinst och det går ju inte.. det fattar ju vem som helst.

 

 

Det företag jag jobbar åt nu är värderat till ca 30 miljoner sek och går med en stadig vinstökning med ca 2 miljoner varje år. Ändå har de inte råd att ha fastanställda utan bedriver sin verksamhet med praktikanter och konstiga timtidsavtal. Det måste vara illa ställt om man bara drar in 2 miljoner delat på två ägare..

 

Var är arbetslösheten? Det finns jobb till alla men hellre än att anställa och hålla sig till en jämn produktion över året så anlitar man bemanningsföretag som kan "hjälpa till vid topparna" som det heter. Man kan då anpassa verksamheten efter personaltillgång och vice versa. Företaget tjänar miljarder och de som jobbar går för minilön. Får man ett sådant jobb ska man vara produktiv för två och jobba så mycket övertid man bara orkar eller helst mer. Bemanningsföretaget bemannar företaget år efter år med ett 50-tal personer men företaget har inte råd att anställa. Jobben finns och personalen finns liksom pengarna men man vill inte gärna sätta ihop de här sakerna för då kanske företagets vinst sjunker..

 

Arbetsförmedlingen borde byta namn till bemanningsförmedlingen för de driver en bemanningsverksamhet som vilket annat bemanningsföretag som helst med en väsentlig skillnad: De betalar företaget för att få ha sin personal där. De som jobbar får motsvarande a-kassa eller mindre och företaget får det dubbla. Sen visar AF upp sin statistik och säger frågande: "vilken arbetslöshet?" Alla deras personal är nämligen sysselsatta i 'projekt' eller 'arbetsmarknadspolitiska åtgärder'. Kalla det vad ni vill, det är slavhandel! Var kommer de här pengarna ifrån som AF betalar företagen med? Skulle inte de kunna användas till något nyttigare som utbildningar och liknande? Nej, man väljer att hellre 'satsa' på att en person kommer ut i arbetslivet i 6 månader för att sedan slussas vidare till nästa 'projekt' utan den minsta tillstymmelse till utsikt att få anställning.

 

Bemanningsföretagen då, de kan göra vad som helst med sina anställda. Ingen bryr sig och ingen vet vilka regler som gäller. Inte ens facket vet. Bemanningsföretaget kan driva en person i konkurs utan att bli straffade för det. De kan säga att 'tyvärr har vi inget jobb åt dig just nu men vi hör av oss'. Den anställde har alltså inget jobb och ingen inkomst men får inte stämpla eller anmäla sig som arbetssökande på AF eftersom man är anställd av bemanningsföretaget. Som anställd står du till arbetsgivarens förfogande, inte till arbetsmarknadens och då får du heller inga pengar.

 

Det här handlar om en skrämmande stor del av landets befolkning, till största delen unga. Dessa unga vet inget om lagar och arbetsrätt. De är nyutflugna från skolvärlden och har inga alternativ. Hur lätt är det inte för en 18-20åring att när räkningarna kommer och man inte har fått mer än några tusenlappar i lön för några dagars arbete, plocka fram mobiltelefonen och ta ett sms-lån? Det går fort och ingen ställer några frågor. Man kanske inte vill be föräldrarna en gång till om pengar till mat och hyra, även en ungdom har sin stolthet.

 

Vem bryr sig om de här människorna? Visste du ens att de fanns? De utgör ca 30-40% av dagens arbetsföra befolkning men de syns inte och du läser aldrig om dem i tidningen. Sen när de inte kan betala sina lån så målas de upp som slösaktiga snorungar i media - den lata sms-generationen osv. Ingen ifrågasätter hur det har gått till med en blinkning för det vet ju alla att 'dagens ungdom' är slösaktig och har en nonchalant inställning till arbete.

 

Tyvärr finns det nästan bara bemanningsjobb att få idag. Jag tittar ofta på olika jobsökarsajter eftersom jag inte vill jobba på bemanningsföretag längre, det har jag aldrig velat men efter 9 år som arbetslös samhällsbelastande snorunge så tog jag första bästa kneg som råkade vara bemanning. Nu kommer jag inte ur skiten. På jobbsökarsajterna hittar man hur mycket bemanningsjobb som helst, oftast vill de ha studenter som kan jobba helger och kvällar, vanligt folk är inte intressant. De andra jobben som finns kräver vissa höga utbildningar eller lång erfarenhet i yrket. Jag kan varken skaffa utbildning eller erfarenhet och jag är för gammal för att någon ska vilja anställa mig. Jag får motvilligt gå till mitt bemanningsjobb varje dag och vantrivs skiten ur mig på grund av hur man behandlas som inhyrd. Ingen är intresserad av mina utbildningar eller erfarenheter och ingen vill anställa någon som jobbat som inhyrd. Det vet ju alla att "inhyrda är ju bara lata idioter som inte kan få andra jobb" eller hur?

 

Mitt öde är utstakat och jag kan inte påverka det. Jag får hittills en lön som betalar räkningarna men snart ska jag väl jag också sållas bort på grund av att jag inte är attraktiv längre eftersom jag är för gammal. Man vill ha ung arbetskraft, inte medelålders. Varför? Jo medelålders människor vet och kan saker. Vi vet vilka regler och lagar som gäller och v kräver vår rätt. Vi är anslutna till fackförbund och vet hur man använder medlemskapet. Unga människor har ingen aning om sånt, dem vill vi ha!

 

Jobben finns. Personalen finns och pengarna finns men så länge giriga företagare tillåts leka med människors liv för att tjäna några miljoner till så kommer dessa tre aldrig att förenas. När dessutom AF själva ger sig in i leken med våra liv och vår ekonomi, då finns det inget hopp kvar. Sjukskriva sig kan man glömma, nu ska cancerpatienterna ut i arbetslivet som hjälp till självhjälp. Det har försäkringskassan bestämt. Någon pension kan man inte se fram emot eftersom man alltid får minilön och knappt det. Pensionärer ska väl också jobba om de ska ha några pengar eller?

 

Företagen blir rikare och folket blir fattigare, sen förmanar oss riksdagen att vi ska köpa oss ur krisen (som för övrigt är över sedan något år tillbaka men det kom aldrig så långt som till nyheterna av någon anledning). Med vilka pengar då? Ska vi låna mer pengar för att konsumera det vi står och tillverkar hela dagarna och knappt får betalt för? Jag skulle gladeligen handla för tusentals kronor varje dag men jag har inte råd. Jag vill ha ett nytt jobb men jag får inget och att byta till ett annat bemanningsföretag känns inte aktuellt. Det vore bara att gå ur askan i elden.

 

Det parti som vill vinna årets charader och lustspel för gallerierna borde avskaffa AF, byta personal på FK och avskaffa bemanningsföretagen samt tvinga företagen att anställa de man har hyrt in i mer än ett halvår. Arbetslösheten försvinner med minst 80%, folket får mer pengar och alla är nöjda förutom företagarna men de kanske kan nöja sig med en årsvinst på 4 miljarder istället för 7? Jag vet inte men jag tror att man klarar sig som företag med 4 miljarder. Gör man det inte så bör man nog se över sin verksamhet.

 

Jag ogillar att citera samhällsfiender men ett gammalt slagord som funkar i det här fallet är Vakna Sverige! Öppna ögonen och ställ krav på din regering! Tvinga din regering att vakna genom att skriva brev till partierna om vilka problem du vill ha lösta. Problem som skulder och arbetslöshet samt utnyttjandet av människor i underläge syns inte ända upp i Rosenbad, vi - folket - måste tala om hur det ser ut och det bästa tillfället att visa dem är i valtider! Vår bästa tid är NU!


Kommentarer
Postat av: Mannan

Otrygga människor är lättare att styra. Bemanningsföretagen går bra.

Samband?

2010-02-03 @ 15:29:13
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Ljuramannen

4 miljarder i vinst, är du inte klok? Det kan man ju inte leva på, en förlust på 3 miljarder!



Jodå, du har så rätt så. När begreppet "negativ vinst" infördes, som branchen kallar ditt räkneexempel, förlorade jag all tro på marknadsekonomin, om jag nu har haft någon.



För en sunt tänkande människa är ju allt som går + lika med vinst. En kapitalist däremot kan vända vilka ockervinster som helst till förlust.

2010-02-03 @ 16:53:46
URL: http://ljuramannen.blogg.se/
Postat av: Autodidact

Den enes bröd blir den andres död. Inget har förändrats de senaste 200 åren, jag hittar bara mer och mer bevis för det. Bemanningsföretagen är en skam för ett fungerande I-land. De uppstod i den förra krisen och växer lavinartat i den 'varande'. De när sig på folkets elände och utnyttjar människor på ett sätt som borde strida mot de mänskliga rättigheterna. Avskaffa bemanningen och tvinga företagen att anställa! Satsa mer pengar på småföretagare som faktiskt vågat stå på egna ben så kan de också börja anställa vartefter. Det är ingen avancerad ekvation. När ska Svenskarna öppna ögonen och våga säga ifrån? Ställer man krav på AF eller FK blir man avskriven.. hur länge ska det få fortsätta? Jag vill inte leva i ett samhälle som behandlar fritänkande människor som boskap!

2010-02-03 @ 18:09:13
URL: http://autodidact.blogg.se/
Postat av: Inspirera

Bemmaningsföretag gör enbart det som kommun, landsting och stat gjort i alla år med att timanställa människor istället för att månadsanställa, skillnaden är att när du är tillgänglig på ett bemanningsföretag har du lön under tiden du väntar på jobb, i bl.a vården har du inte en enda krona men ska vara beredd på att ställa upp med mycket kort varsel.

Så även där befinner sej bl.a jag som en livegen slav. Min onsdagsblogg är uppe.

2010-02-03 @ 18:17:47
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: Autodidact

Inspirera: Det beror nog på vilket bemanningsföretag man jobbar åt. Hos oss kallar de uppdragsbristen för arbetsbrist och det genererar 0Kr. De stöder sig på bemanningsavtalet som enligt den likala fackavdelningen ger rätt att dra av 16 timmar per månad för arbetsbrist, vilket motsvarar 10% av en månadslön. I och med detta har man fått 90% i garantilön. Efter de 16 timmarna får man sen 90% av timlönen hos oss vilket drar av ytterligare procent från lönen och detta stöds av samma avtal eftersom facket inte kan tolka det. Det brukar resultera i att man inte får lön om man inte jobbar. På det betalar de dessutom ut för lite lön varje månad som de ska kompensera månaden efter säger de. Det gör de aldrig så min lön ligger och räntar sig på deras konto. Inte heller detta bryr sig facket om eftersom de inte kan tolka lagarna rätt. Ett löfte om utbetalning eller kompensation från företaget ses av facket som tillräckligt. Som exempel kan jag ta att en arbetskamrat fick 13 dagar arbetsbrist utan lön och facket sa att det var som det skulle.

2010-02-03 @ 18:27:54
URL: http://autodidact.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om man får tro väljarbarometrarna den senaste tiden så börjar folk faktiskt redan vakna. Men det behövs mer information kring skuldproblemet.

2010-02-03 @ 20:39:27
Postat av: Autodidact

Jo, visst börjar folk vakna. De ser att det finns problem, de ser skuldproblemet och jobbproblemet och flera problem men jag tvivlar på att de ser sambanden mellan de olika problemen. Enligt traditionell Svensk sed så fokuserar man både på pöbelnivå och på riksdagsnivå på ett problem i taget och det löser också traditionellt sett inga problem i längden.

2010-02-03 @ 20:59:00
URL: http://autodidact.blogg.se/
Postat av: Inspirera

Jag fårstår fortfarande inte att det kan finnas något som heter och är rätt som "timanställning" det är absurt och ett liveget slaveri att försöka leva i. En sådan anställning ger inga möjligheter att reda ut sin ekonomi eller ens försöka. men med lite tur täcker det hyra och el.

Sedan sitter du och jag ungefär i samma sits, 50+ och jag utan a-kassa fas 3 i arbetsgarantin som i praktiken innebär att gratis betald arbetskraft till företagare, det håller af på med och kallas åtgärdsprogram. Vem skulle inte vilja ha ett lönejobb? Vi är en ny guldgruva, och som skuldsatt har dom bara i mej två guldgruvor. På det sättet döljer dom den faktista arbetslösheten, För att få fram den riktiga arbetslösheten ska även fas 3:are räknas in, Att skrota AF och FK som inte gör sina uppgifter rätt är det enda rätta, socialtjänsten som ska ta hand om oss när vi inte klarar av våra liv kan dom också ta bort, det räcker med en socialjour för dom gör i allafalln det dom ska för det mesta. Det är bättre att vänta till efter 16.00 om läget är akut för min erfarenhet är att på soc.jouren finns kunskap. Det här är ett tips.

2010-02-11 @ 09:38:06
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0